Chinees nieuwjaar

Zoals vele van jullie wel weten krijgen we binnenkort weer te maken met Chinees Nieuwjaar. Voor degene die het niet weten; Chinees nieuwjaar is in China de meest uitgebreide vakantieperiode van het jaar. Tijdens deze periode zijn er veel bedrijven in China niet aan het werk. Sommige voor een korte periode (enkele dagen) en sommige voor een lange periode (3-4 weken).

Doorverkopen tijdens Chinees Nieuwjaar

Er zijn verschillende partijen waar rekening mee gehouden dient te worden tijdens Chinees Nieuwjaar. De keten ziet er namelijk als volgt uit:
Illustratie van bestelketenIllustratie van bestelketen
De eerste 3 partijen doen allemaal aan Chinees nieuwjaar, dat is dus iets om rekening mee te houden. Gelukkig is bekend van de verzendbedrijven dat zij vaak maar enkele dagen (1-3) vakantie hebben. Een ander groot voordeel is dat wij enkele leveranciers op het platform hebben die doorgaan met werken  gedurende Chinees Nieuwjaar (in je sheet zie je welke dit zijn). Eigenlijk zijn dus alleen de fabrieken een aandachtspunt. De vakantieperiodes van de fabrieken (en leveranciers) vind je terug in je sheet.

Hieronder een instructie video over de tools die wij jou toereiken om tijdens Chinees nieuwjaar ongestoord te kunnen doordraaien
Bekijk video
Groen icoontje voor lagere prijzen
Verlaag jouw inkoopkosten tot wel 30%

Doordat ons platform gebruik maakt van een biedingssysteem in combinatie met de beste agents van China, krijg jij altijd de goedkoopste prijzen.

Groen icoontje voor lagere prijzen
Verlaag jouw dispute percentage tot wel 80%

Voorkom een hoop disputes door onze daily order checks, de kwaliteitsmeter en grijp tijdig in door middel van het supply chain dashboard.

Groen icoontje voor lagere prijzen
Verkort jouw totale levertijd tot wel 60%

Maak gebruik van de supplier statistieken en het supply chain dashboard om je totale levertijd te optimaliseren.

Groen icoontje voor lagere prijzen
Verlaag jouw klantenservice kosten tot wel 40%

De automatiseringen op ons platform zullen jouw klantenserviceteam een hoop tijd besparen.

Groen icoontje voor lagere prijzen
Verlaag jouw inkoopkosten tot wel 30%

Doordat ons platform gebruik maakt van een biedingssysteem in combinatie met de beste agents van China, krijg jij altijd de goedkoopste prijzen.

Groen icoontje voor lagere prijzen
Verlaag jouw dispute percentage tot wel 80%

Voorkom een hoop disputes door onze daily order checks, de kwaliteitsmeter en grijp tijdig in door middel van het supply chain dashboard.

Groen icoontje voor lagere prijzen
Verkort jouw totale levertijd tot wel 60%

Maak gebruik van de supplier statistieken en het supply chain dashboard om je totale levertijd te optimaliseren.

Groen icoontje voor lagere prijzen
Verlaag jouw klantenservice kosten tot wel 40%

De automatiseringen op ons platform zullen jouw klantenserviceteam een hoop tijd besparen.

Meld je gratis aan!

Direct aanmelden
  • Agents die wél doorwerken tijdens Chinees Nieuwjaar
  • Special systeem opgezet voor Chinees Nieuwjaar
  • Binnen 24 uur live!
Direct aanmelden
Exclusief voor dropshippers met 10+ orders per dag

De opties die jij hebt als je doorverkoopt

Er zijn verschillende mogelijkheden om gewoon door te kunnen verkopen tijdens Chinees Nieuwjaar. Ook voor het toevoegen van trackingcodes tijdens Chinees nieuwjaar hebben wij een oplossing.

Optie 1

Inkopen van voorraad en opslaan bij een van de leveranciers in hun warehouse.

Het is aan te raden om je Best Sellers tijdig in te kopen. Vaak stoppen fabrieken al enkele dagen voor Chinees nieuwjaar (sommige 15 januari al!) met het produceren van nieuwe producten. Ze willen tijdens Chinees nieuwjaar namelijk niet met al te veel voorraad blijven zitten. Sterk aan te raden is dan ook om z.s.m. jouw Best Sellers in te kopen en op te slaan bij een van de leveranciers die tijdens Chinees Nieuwjaar doorwerken. Op deze manier loop je vrijwel geen vertragingen op! Alleen als het verzendbedrijf enkele dagen (1-3 dagen) dicht gaat. Houd er wel rekening mee dat er na de vakantie bij sommige leveranciers een backlog kan zijn voor de producten waar je geen voorraad voor hebt ingekocht en waar de fabrieken van gesloten waren.In China bepaalt elke fabriek zelf hoe lang ze precies vakantie vieren. Het is dus niet van te voren te zeggen hoe lang een specifieke fabriek dicht blijft.

Optie 2

Inkopen van voorraad en opslaan in ons Nederlands warehouse.

Als je voorraad inkoopt en opslaat in Nederland dan kunnen je orders continue worden verzonden. Er zal geen dag vertraging ontstaan, mits je op tijd inkoop. Je kunt bij je SP accountmanager een offerte opvragen voor de inkoop, verzending naar NL en de fulfilment fee. Uiteraard zeer scherp geprijsd. Ook als je BTW vrij dropshipt is dit mogelijk! Je betaald echter wel BTW dan, maar dat kun je voor deze periode prima gescheiden houden. De invoer(kosten) nemen wij volledig uit handen, daar hoef je je dus niet druk over te maken. Tevens kunnen wij vanuit NL wereldwijd versturen.

NOTE OPTIE 1&2:
In sommige gevallen kunnen er afspraken gemaakt worden met de fabriek dat de overgebleven voorraad kan worden teruggekocht.

Optie 3

Door gaan met verkopen zoals altijd i.c.m. duidelijke communicatie (vooraf) richting de consument.

Als je duidelijk op je site communiceert dat het product een lange levertijd heeft, is ook dit een mogelijkheid om te kunnen doorverkopen tijdens Chinees Nieuwjaar. Het is wel van groot belang dat je dit op verschillende manieren communiceert naar de consument. Je kunt aangeven dat je goederen in China worden geproduceerd waar momenteel een lage bezetting is door de vakantieperiode (Chinees Nieuwjaar) of dat er een productiefout heeft opgetreden waardoor de verzending vertraging heeft opgelopen. Hierbij verschillende manieren over hoe jij dit kunt communiceren naar de consument:

1. Communiceer op je productpagina dat je werkt met pre-orders. De productie zal binnenkort plaatsvinden en dan zullen deze klanten als eerste het product ontvangen.

2. Communiceer standaard in je order confirmation mail dat door een productiefout de levertijden enorm zijn opgelopen en dat je de klant vriendelijk verzoekt om nog even geduld te hebben. Ook kan je hierbij een kortingscode aanbieden op een volgende bestelling voor het lange wachten.

3. Zorg ervoor dat je duidelijk op de productpagina vermeldt dat er mogelijk vertragingen zijn ontstaan in het leverproces door een productiefout. Zet dit onder/boven aan je productomschrijving in een opvallend lettertype. Jouw klantenservice kan hier altijd op terugvallen.

4. Pas op je site de leveringsvoorwaarden tijdelijk aan. Geef aan dat er door de lage bezetting / productiefout mogelijk vertragingen kunnen ontstaan in het leveringsproces en dat dit voor jou ook onvoorzienbare omstandigheden zijn. Wij hebben hier helaas geen invloed op.

NOTE OPTIE 3:
Wij adviseren iedereen die nu een negatief balans/cashflow problemen heeft en kiest voor optie 3, om niet harder te schalen dan de cashflow toe laat. Het gevolg van een langere levertijd is vaak een hold. Vervolgens kan je disputes krijgen en staat je geld vast. Gevolg hiervan is dat je geen geld meer hebt om de inkoop van de goederen te kunnen betalen en zo kom je alleen maar dieper in een negatief spiraal. Uiteraard blijft het super belangrijk om in de mails en eventueel op de productpagina de vertragingen te vermelden. Snelle en duidelijke communicatie naar jouw klant is KEY in tijdens deze periode! Stel je klantenservice hier goed op af.

Track and trace

We hebben de mogelijkheid om de volledige vakantieperiode trackingnummers toe te voegen. Ongeacht of de desbetreffende leveranciers/fabrieken vakantie hebben. Als je besluit om door te verkopen en de leverancier met wie je graag samenwerkt is met vakantie, kunnen wij alsnog trackingcodes toevoegen. Wij doen dit elke 2 uur 24/7. Dit helpt natuurlijk tegen holds bij payment providers en geeft de klant vaak een geruster gevoel. Als de desbetreffende leveranciers vervolgens de orders gaan verwerken, worden diezelfde trackingcodes geactiveerd.

Daarbij hebben we ook de optie om de automatische “shipping confirmation mail” van Shopify uit te zetten, omdat er natuurlijk nog niks verstuurd wordt. Je kunt deze ook aanpassen en alsnog versturen, wat jij wilt.

Track and trace code

Meld je gratis aan!

Direct aanmelden
  • Agents die wél doorwerken tijdens Chinees Nieuwjaar
  • Special systeem opgezet voor Chinees Nieuwjaar
  • Binnen 24 uur live!
Direct aanmelden
Exclusief voor dropshippers met 10+ orders per dag

Al meer dan 1000+ tevreden klanten

Uitstekend
5 sterren van Trustpilot
Gebaseerd op 66 reviews
Logo van Truspilot

Volg dit stappenplan

Introductievideo

Bekijk de introductievideo van de sheet en ga na of je alles begrijpt

Analyse

Analyseer je Best Sellers en bekijk de vakantieperiodes van de fabrieken

Kies een optie

Overleg met je SP accountmanager hoe jij Chinees nieuwjaar wilt aanpakken en voor welke optie je kiest

Kies een leverancier

Zorg dat je bij de juiste leverancier zit die past bij de optie die je gekozen hebt

Stappen uitvoeren

Maak het plan concreet en voer de benodigde acties ZSM uit incl. het aanzetten van de automatische tracking nummer functie

Sheet juist verwerken

Zorg dat je alles op de juiste manier in de sheet verwerkt, zodat je complete overview hebt van je plan en na/tijdens Chinees Nieuwjaar niet voor verrassingen komt te staan

Tips

Zorg ervoor dat je cashflow vrij maakt om producten in te kopen

Pas op tijd je email flows / productpages / leveringsvoorwaarden aan en voorkom een hoop zeurende klanten

Communiceer preventief met je SP accountmanager over de vakantieperiodes van de fabrieken van jouw Best Sellers

Zorg ervoor dat je klantenservice on point is

Zorg ervoor dat eventuele disputes DAGELIJKS worden opgepakt en voorkom holds

Schaal niet te hard, probeer lekker duurzaam het Chinese nieuwjaar door te komen met je Best Sellers

Test nieuwe producten op een lage schaal, dit kan je het beste na Chinees Nieuwjaar doen

Loop niet achter de feiten aan, regel je zaken op tijd!

Chinese draak met lichtjes

Veelgestelde vragen

Wanneer is Chinees nieuwjaar?

Officieel is Chinees nieuwjaar in 2023 van 22 Januari t/m 7 februari (Let op: dit is algemeen en n.v.t. op de leveranciers/fabrieken/vervoersbedrijven). Door komst van het nieuwe SP platform kunnen wij gebruik maken van meerdere leveranciers. Ook tijdens Chinees nieuwjaar is dat een groot voordeel. We hebben een overzichtelijke sheet gemaakt waarin alle leveranciers staan opgesomd, met daarbij de vakantiedatums. Zo kunnen jullie zelf checken wanneer een leverancier met vakantie gaat en wanneer deze weer aan het werk is. LET OP: dit kan door de toename van Covid in China nog aangepast worden, houdt deze sheet dan ook goed in de gaten, of vraag je SP accountmanager voor updates! Hier de sheet met de exacte vakantie datums. Ook wordt hierin aangegeven wanneer wij (per leverancier) aanraden om te stoppen met verkopen, aangezien er ook rekening gehouden dient te worden met de processing time (als je voorraad hebt ingeslagen hoef je hier dus geen rekening mee te houden!).


Link naar de sheet:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1L5ds4Za_U8utmX87yGc-yyopYNW-67lGJNhScaakI1k/edit?usp=sharing

1

Kan ik gewoon doorverkopen tijdens Chinees nieuwjaar?

Ja, je kunt zeker doorverkopen. Er zijn verschillende mogelijkheden om gewoon door te kunnen verkopen tijdens Chinees nieuwjaar. Ook voor het toevoegen van trackingcodes tijdens Chinees nieuwjaar hebben wij een oplossing. Hieronder worden ze opgesomd:


1. Inkopen van voorraad en opslaan bij een van de leveranciers in hun warehouse.

Het is aan te raden om je Best Sellers tijdig in te kopen. Vaak stoppen fabrieken al enkele dagen voor Chinees nieuwjaar (zeker nu met Covid!) met het produceren van nieuwe producten. Ze willen tijdens Chinees nieuwjaar namelijk niet met al te veel voorraad blijven zitten. STERK aan te raden is dan ook om z.s.m. jouw Best Sellers in te kopen en op te slaan bij een van de leveranciers. Op deze manier worden je producten verstuurd t/m de laatste dag dat de leverancier aan het werk is. Vervolgens kunnen de orders waar voorraad van is ingekocht voor Chinees nieuwjaar ook na de vakantie sneller worden uitgestuurd (ook dan hebben deze een kortere processing time) Houdt er wel rekening mee dat er na de vakantie bij sommige leverancier een backlog kan zijn.

In China bepaald elke fabriek zelf hoe lang ze precies vakantie vieren. Het is dus niet van te voren te zeggen hoe lang een specifieke fabriek dicht blijft. Natuurlijk gaan wij wel voor alle Best Sellers de fabrieken contacteren met de vraag welke periode zij exact vakantie vieren. Deze vakantieperiodes kun je opvragen bij je SP account manager.

2. Inkopen van voorraad en opslaan in ons Nederlands warehouse.

Als je voorraad inkoopt en opslaat in Nederland dan kunnen je orders continue worden verzonden. Er zal geen dag vertraging ontstaan, mits je op tijd inkoop. Je kunt bij je SP accountmanager een offerte opvragen voor de inkoop, verzending naar NL en de fulfilment fee. Uiteraard zeer scherp geprijsd. Ook als je BTW vrij dropshipt is dit mogelijk! Je betaald echter wel BTW dan, maar dat kun je voor deze periode prima gescheiden houden. De invoer(kosten) nemen wij volledig uit handen, daar hoef je je dus niet druk over te maken. Tevens kunnen wij vanuit NL wereldwijd versturen.

NOTE OPTIE 1&2:

In sommige gevallen kunnen er afspraken gemaakt worden met de fabriek dat de overgebleven voorraad kan worden teruggekocht. Overleg dit met je SP accountmanager om te kijken of dit voor jouw product(en) van toepassing is.


3. Door gaan met verkopen zoals altijd i.c.m. duidelijke communicatie (vooraf) richting de consument.

Als je duidelijk op je site communiceert dat het product een lange levertijd heeft, is ook dit een mogelijkheid om te kunnen doorverkopen tijdens Chinees nieuwjaar. Het is wel van groot belang dat je dit op verschillende manieren communiceert naar de consument. Je kunt aangeven dat je goederen in China worden geproduceerd waar momenteel een lage bezetting is door veel Covid besmettingen of dat er een fabrieks/productie fout heeft opgetreden waardoor de verzending vertraging heeft opgelopen.

Klik hier voor verschillende voorbeelden van hoe je dit naar de consument kan communiceren.


NOTE OPTIE 3

Wij adviseren elke SP member die nu een negatief balans/cashflow problemen heeft en kiest voor optie 3, om niet harder te schalen dan de cashflow toe laat. Het gevolg van een langere levertijd is vaak een hold. Vervolgens kan je disputes krijgen en staat je geld vast. Gevolg hiervan is dat je geen geld meer hebt om de inkoop van de goederen te kunnen betalen en zo kom je alleen maar dieper in een negatief spiraal. Uiteraard blijft het super belangrijk om in de mails en eventueel op de productpagina de vertragingen te vermelden. Snelle en duidelijke communicatie naar jouw klant is KEY in tijdens deze periode! Stel je klantenservice hier goed op af.

2

Hoe communiceer ik naar mijn klant i.v.m. Chinees nieuwjaar?

  • Communiceer op je productpage dat je werkt met pre orders. De productie zal binnenkort plaatsvinden en dan zullen deze klanten als eerste het product ontvangen.
  • Communiceer in de order confirmation mail dat het productieproces van het bestelde product is vertraagd omdat er bij jouw producent in het bedrijf Covid is geconstateerd. Biedt ze eventueel een kortingscode aan op een volgende bestelling.
  • Communiceer standaard in je order confirmation mail dat door Covid/productiefout de levertijden enorm zijn opgelopen en dat je de klant vriendelijk verzoekt om nog even geduld te hebben. Ook kan je hierbij een kortingscode aanbieden op een volgende bestelling voor het lange wachten.
  • Zorg ervoor dat je duidelijk op de productpage vermeldt dat er mogelijk vertragingen zijn ontstaan in het leverproces door Covid/productiefout. Zet dit onder/boven aan je productomschrijving in een opvallend lettertype. Jouw klantenservice kan hier altijd op terugvallen.
  • Pas op je site de leveringsvoorwaarden tijdelijk aan. Geef aan dat er door de huidige Covid situatie (of productiefout) mogelijk vertragingen kunnen ontstaan in het leveringsproces en dat dit voor jou ook onvoorzienbare omstandigheden zijn. Wij hebben hier helaas geen invloed op.
3

Kunnen jullie tijdens Chinees nieuwjaar tracking codes toevoegen?

Yes! Wij hebben speciaal voor Chinees nieuwjaar een nieuwe update doorgevoerd op het SP platform. We kunnen voor elke SP member (die dit wilt) gedurende de volledige vakantieperiode trackingnummers toevoegen. Ongeacht of de desbetreffende leveranciers vakantie hebben. Als je besluit om door te verkopen en de leverancier met wie je graag samenwerkt is met vakantie, kunnen wij alsnog trackingcodes toevoegen. Wij doen dit elke 2 uur 24/7. Dit helpt natuurlijk tegen holds bij payment providers en geeft de klant vaak een geruster gevoel. Als de desbetreffende leveranciers vervolgens de orders gaan verwerken, worden diezelfde trackingcodes geactiveerd.


Daarbij hebben we ook de optie om de automatische “shipping confirmation mail” van Shopify uit te zetten, omdat er natuurlijk nog niks verstuurd wordt. Je kunt deze ook aanpassen en alsnog versturen, wat jij wilt.

4

Algemene belangrijke info

  • Overleg op tijd en duidelijk met je SP accountmanager hoe jij Chinees nieuwjaar wilt aanpakken en voor welke optie jij kiest
  • Communiceer preventief met je SP accountmanager over de vakantieperiodes van de fabrieken van jouw Best Sellers
  • Zorg ervoor dat je cashflow vrij maakt om producten in te kopen
  • Pas op tijd je email flows/productpages/leveringsvoorwaarden aan en voorkom een hoop zeurende klanten
  • Zorg ervoor dat je klantenservice on point is
  • Zorg ervoor dat eventuele disputes dagelijks worden opgepakt en voorkom holds
  • Schaal niet te hard, probeer lekker duurzaam het Chinese nieuwjaar door te komen met je Best Sellers
  • Loop niet achter de feiten aan, regel je zaken op tijd!

Laat ons op tijd weten voor welke optie jij wilt gaan, dan kunnen we hier samen een plan voor opstellen. Jij in samenwerking met je eigen SP accountmanager. Zo kunnen we zorgeloos doorknallen tijdens Chinees nieuwjaar! 💪🚀

5