Officieel is Chinees nieuwjaar in 2023 van 22 Januari t/m 7 februari (Let op: dit is algemeen en n.v.t. op de leveranciers/fabrieken/vervoersbedrijven). Door komst van het nieuwe SP platform kunnen wij gebruik maken van meerdere leveranciers. Ook tijdens Chinees nieuwjaar is dat een groot voordeel. We hebben een overzichtelijke sheet gemaakt waarin alle leveranciers staan opgesomd, met daarbij de vakantiedatums. Zo kunnen jullie zelf checken wanneer een leverancier met vakantie gaat en wanneer deze weer aan het werk is. LET OP: dit kan door de toename van Covid in China nog aangepast worden, houdt deze sheet dan ook goed in de gaten, of vraag je SP accountmanager voor updates! Hier de sheet met de exacte vakantie datums. Ook wordt hierin aangegeven wanneer wij (per leverancier) aanraden om te stoppen met verkopen, aangezien er ook rekening gehouden dient te worden met de processing time (als je voorraad hebt ingeslagen hoef je hier dus geen rekening mee te houden!).
Link naar de sheet:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1L5ds4Za_U8utmX87yGc-yyopYNW-67lGJNhScaakI1k/edit?usp=sharing
Ja, je kunt zeker doorverkopen. Er zijn verschillende mogelijkheden om gewoon door te kunnen verkopen tijdens Chinees nieuwjaar. Ook voor het toevoegen van trackingcodes tijdens Chinees nieuwjaar hebben wij een oplossing. Hieronder worden ze opgesomd:
1. Inkopen van voorraad en opslaan bij een van de leveranciers in hun warehouse.
Het is aan te raden om je Best Sellers tijdig in te kopen. Vaak stoppen fabrieken al enkele dagen voor Chinees nieuwjaar (zeker nu met Covid!) met het produceren van nieuwe producten. Ze willen tijdens Chinees nieuwjaar namelijk niet met al te veel voorraad blijven zitten. STERK aan te raden is dan ook om z.s.m. jouw Best Sellers in te kopen en op te slaan bij een van de leveranciers. Op deze manier worden je producten verstuurd t/m de laatste dag dat de leverancier aan het werk is. Vervolgens kunnen de orders waar voorraad van is ingekocht voor Chinees nieuwjaar ook na de vakantie sneller worden uitgestuurd (ook dan hebben deze een kortere processing time) Houdt er wel rekening mee dat er na de vakantie bij sommige leverancier een backlog kan zijn.
In China bepaald elke fabriek zelf hoe lang ze precies vakantie vieren. Het is dus niet van te voren te zeggen hoe lang een specifieke fabriek dicht blijft. Natuurlijk gaan wij wel voor alle Best Sellers de fabrieken contacteren met de vraag welke periode zij exact vakantie vieren. Deze vakantieperiodes kun je opvragen bij je SP account manager.
2. Inkopen van voorraad en opslaan in ons Nederlands warehouse.
Als je voorraad inkoopt en opslaat in Nederland dan kunnen je orders continue worden verzonden. Er zal geen dag vertraging ontstaan, mits je op tijd inkoop. Je kunt bij je SP accountmanager een offerte opvragen voor de inkoop, verzending naar NL en de fulfilment fee. Uiteraard zeer scherp geprijsd. Ook als je BTW vrij dropshipt is dit mogelijk! Je betaald echter wel BTW dan, maar dat kun je voor deze periode prima gescheiden houden. De invoer(kosten) nemen wij volledig uit handen, daar hoef je je dus niet druk over te maken. Tevens kunnen wij vanuit NL wereldwijd versturen.
NOTE OPTIE 1&2:
In sommige gevallen kunnen er afspraken gemaakt worden met de fabriek dat de overgebleven voorraad kan worden teruggekocht. Overleg dit met je SP accountmanager om te kijken of dit voor jouw product(en) van toepassing is.
3. Door gaan met verkopen zoals altijd i.c.m. duidelijke communicatie (vooraf) richting de consument.
Als je duidelijk op je site communiceert dat het product een lange levertijd heeft, is ook dit een mogelijkheid om te kunnen doorverkopen tijdens Chinees nieuwjaar. Het is wel van groot belang dat je dit op verschillende manieren communiceert naar de consument. Je kunt aangeven dat je goederen in China worden geproduceerd waar momenteel een lage bezetting is door veel Covid besmettingen of dat er een fabrieks/productie fout heeft opgetreden waardoor de verzending vertraging heeft opgelopen.
Klik hier voor verschillende voorbeelden van hoe je dit naar de consument kan communiceren.
NOTE OPTIE 3
Wij adviseren elke SP member die nu een negatief balans/cashflow problemen heeft en kiest voor optie 3, om niet harder te schalen dan de cashflow toe laat. Het gevolg van een langere levertijd is vaak een hold. Vervolgens kan je disputes krijgen en staat je geld vast. Gevolg hiervan is dat je geen geld meer hebt om de inkoop van de goederen te kunnen betalen en zo kom je alleen maar dieper in een negatief spiraal. Uiteraard blijft het super belangrijk om in de mails en eventueel op de productpagina de vertragingen te vermelden. Snelle en duidelijke communicatie naar jouw klant is KEY in tijdens deze periode! Stel je klantenservice hier goed op af.
Yes! Wij hebben speciaal voor Chinees nieuwjaar een nieuwe update doorgevoerd op het SP platform. We kunnen voor elke SP member (die dit wilt) gedurende de volledige vakantieperiode trackingnummers toevoegen. Ongeacht of de desbetreffende leveranciers vakantie hebben. Als je besluit om door te verkopen en de leverancier met wie je graag samenwerkt is met vakantie, kunnen wij alsnog trackingcodes toevoegen. Wij doen dit elke 2 uur 24/7. Dit helpt natuurlijk tegen holds bij payment providers en geeft de klant vaak een geruster gevoel. Als de desbetreffende leveranciers vervolgens de orders gaan verwerken, worden diezelfde trackingcodes geactiveerd.
Daarbij hebben we ook de optie om de automatische “shipping confirmation mail” van Shopify uit te zetten, omdat er natuurlijk nog niks verstuurd wordt. Je kunt deze ook aanpassen en alsnog versturen, wat jij wilt.
Laat ons op tijd weten voor welke optie jij wilt gaan, dan kunnen we hier samen een plan voor opstellen. Jij in samenwerking met je eigen SP accountmanager. Zo kunnen we zorgeloos doorknallen tijdens Chinees nieuwjaar! 💪🚀